@ home

hade tänkt skriva ett blogginlägg ifrån sjukhuset, men man skrev
på själva data/tv skärmen, så de blev lite bent, sen så när ja väl
började skriva ett så blev de ngt fel.
var nog ändå inte så intressant, hann bara skriva en rad..
men hade nog ba skrivit hur soft de är där,
och hur jävla äcklig maten är :p
--------------------------------
såå, ingen uppdatering denna vecka, så får blir ett inlägg
som snabbt går igenom min vecka. njut!
--------------------------------
Måndag åkte jag och mamma buss 06.10 mot umeå.
i åsele så hade ödet bestämt att min sjukhus kompis
oskar skulle hoppa på bussen, och ha samma operationsdag
och sånt som mig. sen fortsatte resan sen väl framme i umeå
skyndar vi oss till QA barnavdelning 2 plan 2
och "checkar in".
nån timme efter incheckningen skulle dom ta blodprov på mig,
som dom flesta vet så har ja inga problem vad gäller sprutor..
men denna gång var de lite värre med, kanske var det för
att mitt HB (blodvärde) inte var det bästa, och hade de varit lägre hade
jag inte fått opereras, och som piotor sa, det är ingen lätt operation,
och därför kanske jag var rädd för resultatet blodprovet skulle ge,
för jag ville verkligen operera mig, annars hade ja blivit himla sur!
så, innan slutet av stickningarna så hade 2sköterskor försökt få lite blod av mig,
efter 10 försök gav dom upp, hm, dom hade fått 2ml, och egentligen ska dom
få av folk i min storlek 7ml, och spädbarn vill dom t.o.m ha 4ml!
så vilket betyder, att vi fick hoppas att dom kunde göra proverna med så lite blod..
och att ja är en jävla nåldyna!
senare fick vi vårt rum på hotellbjörken, rum 637.
precis när vi kom dit ringde magda och kom på besök.
fick en söt teckning av henne, sötwe!
och tyvär ringde en sköterska och bad oss komma tillbaka till avdelningen,
för jag skulle prata med narkosläkaren, så de var bara att kuta tbx!
och magda skyndade sig till sin buss som hon inte ville missa.
efter ja pratat med nakosläkararen så begav vi oss mot hotellbjörken
där jag duschade och "svampade" mig, sedan sov. prata även med viktor innan.
tisdag vaknade, hoppade in i duschen och "svampade" mig yttligare en gång.
for till avdelningen och väntade, fick inte äta eller dricka eftersom jag skulle
opereras, och eftersom sköterskorna hade hett sönder alla blodkärl som
dom hade plågat hade jag inget dropp kopplat till mig.
men de gick faktiskt bättre än vad ja trodde!
sen kom en sköterska och sa att jag skulle gå till rum E och ta på mig patientskjortan
och ta bort mina smycken och förbereda mig för operation.
klockan närmade sig ett och då kommer en sköterska in genom dörren, de är dags!
så dom drar sängen igenom massa trapphus, tills man kommer till operationssalarna.
där min narkosläkare, tobias stiger ut och säger att vi var lite för tidiga,
så vi fick vänta ungefär 5-10min i en avdelning bredvid.
sen kommer tobias och hämta oss från avdelningen in till första rummet innan man
kommer in i operationssalen, där ja får en fin mössa på mig, och får flytta över
till en specialsäng. mamma säger hejdå redan där för annars fanns de nog risk
att jag fick se hennes tårar, vilket skulle göra de jobbigare för mig att hålla inne mina!
inne i operationssalen kopplar dom mig med olika slangar, och tobias sätter in en nål
i armen efter andra försöket, vilket betyder att jag blivit stucken 12gånger på 2 dygn.
sen sövdes jag.. och vaknade på uppvaket
hade inte så ont just då, tills dom skulle byta lakan..
helvete va ont de gjorde!
jag fick en piggelin, och fick sedan fara upp till avdelningen, där ja fick morfin
gud va ont jag hade..
sen sov ja dom stunder som ja hade minst ont på, och kunde inget annat göra.
onsdag vaknade vid femtiden och hade riktigt ont, fick medicin
senare på dagen gick jag på toaletten första gången, fick hoppa över på en
toastol som det heter ifrån sängen där jag låg, gick bra, dock fick ja mer ont
efter jag kommit tillbaka, hoppat över till sängen.
fast jag var glad att jag kunde sköta det själv.
anton,alex,oskar kom på besök på eftermiddagen, fick mentos cola, min favorit!
och skummtomtar, vi kikade på benjamin på youtube och skratta
vi snacka även lite om olika saker, var väldigt trevligt att dom kom iaf
jag fick glömma för en stund att jag faktiskt var nyopererad och har ont.
så tack grabbar!
efter det snacka jag med älskling i tlf, som ja alltid gör, sen slockna jag.
tordag jag kände mig bättre, eller jag sa att jag mådde bättre och
ville inte ta morfinsprutor utan skulle börja i tablettform ist.
annars hade jag inte fått åka hem.
& sötjävla viktor skulle ju hämta mig, så jag tvinga mig själv att stå ut,
han kom till umeå vid 1tiden, sen hade jag gett en dålig vägbeskrivning
så tog ett tag för stackars han att komma fram till sjukhuset.
men när han väl var framme åkte vi till ersboda för mamma skulle fara
på rusta, sen efter det blev det frasses.. fan såg ut som en mongo som
inte kunde gå när vi skulle in dit, hade inga kryckor så fick stödja mig
på mamma och viktor.. lite pinsamt, men what to do
efter det skjutsade vi mor till busstationen för hon skulle hem,
hon skulle dessutom åka hem med jocke, så även hon slapp bussen.
när vi skjutsat henne, guida jag viktor till umedalen där jag visade vår
lilla skola, sen körde vi runt lite så han fick se vad som fanns.
sen åkte vi hem till Hissjö, åt mat som göran lagat.. korv och mackaroner/spagetti
gud va gott det var, när man knappt ätit på en vecka för det är dålig mat.
senare kom jag och viktor på att vi kunde hyra film, så vi stack till stan
till hemmakväll och hyrde 3filmer, till vildingarnas land tror jag den hette,
vi hyrde den för att vildingarna verka så söt, och vi trodde att den skulle va cool,
fatta ingenting av den filmen, sen var de 2 skräckisar, vi såg bara en av dom,
och den sög, sen blev vi trötta så vi la oss och sov.
i umeå hyr man ju filmerna i en vecka, så vi lämnade kvar filmerna i hissjö
så att jonathan kunde få se dom.
fredag vaknade vi, sen packade jag lite grejer, vi åt lite glass osv
sen åkte vi från hissjö vid 12tiden.
vi gjorde vårt första stopp i bjurholm, jag ficka kaffe och biskvi,
och viktor tog ett skrov.
sen tankade vi och fortsatte resan.
vid fredrika trakten var det massa renar och i åsele svängde vi mot vilhelmina.
när vi kom fram till vilhelmina tanka viktor sen fortsatte vi mot skog.
väl framme i skog åt vi billys, och jag fick 3kort av honom, skolkort.
han var så snygg!
sen skulle vi byta bil och ta hans bil, så vi flyttade över min packning till hans bil
sen åkte vi mot dorotea, fast vi gjorde ett stopp i vilhelmina och tankade.
och seriöst, vi två frös sönder, fanns ingen värme alls i bilen, och de måste ha
varit typ -10grader i bilen, ärligt talat. var nästan varmare utanför bilen.
så vi blev väldigt glada när vi kom fram till dorotea och kunde skynda oss in
och hoppa i soffan och ta på oss ett täcke. och fick dessutom efterrätt när vi
kom hem, någon marrängsak med grädde och nougat.
vi såg på idol med morsan, sedan cirkus möller sedan gav jag och viktor upp
och det blev sängen, där vi snackade lite sedan somnade viktor, och jag låg
och funderade ett tag på livets frågor och somnade till slut.
lördag nu sitter jag här, och som jag gjort igår och idag, vaknade jag halv nio
av att jag hade så ont att ja nästan börja på å grin!
så jag tog mig ner för att hämta min väska där mina värktabletter och alvedon
ligger i, passa även på att göra ett litet toabesök och såg att jocke låg på soffan,
han stack upp på mb igår ;) hehe
sen tog jag väskan och hoppade på mina kryckor upp hela vägen till mitt rum,
med ett ben ja ba vill ta bort just nu, bara värk ger benet mig!
men nu har jag tagit min medicin, före jag började skriva, så mitt ben
kommer sakta med säkert bli mindre ont.
planer för idag? jo, min farmor fyller 65år imrn, så pappa ringde igår
och undra om viktor, jag ville följa och käka där idag, och fira henne lite,
så vi ska fara dit vid 4tiden men innan dess vet jag inte riktigt vad som
händer, vet bara att viktor ligger och sover fortfarande, så kan inte riktitgt
hitta på ngt än.
jo, kom på att vi kanske skulle till lajksjö och låna kimmens garage, eller
fara till farmor lite tidigare och låna deras garage, för viktor skulle tydligen skruva
sa han igår. så vi får se vars de bär av, senare dock!
ne, undra om man ska lägga sig igen?
harne♥

Kommentarer
Postat av: magudis.

åå hoppas du blir braaaaaaa snart :D:D:D du måste btw ta kort på min tääääckning å läggga ut ! (L) puss

2010-11-27 @ 16:10:08
Postat av: matilda

saknar dig!

2010-11-27 @ 16:37:27
URL: http://ssmatilda.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Låter sjukt jobbigt! Tycker synd om dig! Hoppas det blir bra snart! Jag älskar dig! <3 :)

2010-11-27 @ 16:41:49
URL: http://tjofisablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0